Rerakan

Thursday 5 May 2011

Motivasi Diri,,,,

Hari nih aku nak cerita pasal kejadian semalam yang betul2 memberikan motivasi n pengajaran kepada aku , sepatutnya semalam lagi aku post cerita nih ,,,di sebabkan idea aku untk menaip cerita nih takdak ,,,so aku postpone pada harinih ,,,,,,,,
petang semalam aku dapat call dari kawan aku ajak jumpa sebab nak bagi agreement n minum sekali la ,,,,so petang tuh lepas tuh aku g la ,,,,kat kawan aku tuh ,,,,,biasala jumpa lepak kat warung sambil minum kopi ,,,,sesampai nya aku di sana aku tgk ada dua biji kereta yang jarang aku tgk kat warung tuh ,,,,satu harrier n satu lagi mercedes ,,,,,well sorang tuh aku kenal lah yang pakaim mercedes tapi aku tak fokus sangat pada dia sebab jalan cerita dia tidak semenarik bagi yang satu lagi,,,,,
aku pun sorang lagi tuh umur lebih kurang dalam 40 an dan yang serba simple ,,,,pakai tshirt hijau biasa je ,,,seluar biasa je n selipar je ,,,,n puchbag yang buruk n lusuh..,mcm org2 biasa yang biasa bukan org biasa yang berlagak kaya,,,,sedang aku borak2 ngan kawan aku tuh aku tgk dia nak wat keluarkan duit nak bayar air minum ,,,,apabila aku tgk damnnn,,,, terbeliak bijik mata aku n kawan aku tuh,,,,dalam pouchbag yang buruk dan lusuh tuh ada cash tak kurang dari 15K ,,,,anggaran aku la xkan aku tetiba lak tanya dia ,,,,,berapa ada dalam tuh hehehe,,,,pastuh kawan aku start tanya duit apa tuh ,,,,ala duit untung niaga harinih, kata dia ,,,,masyaALLAH banyak nya untung harinih sehari je baru niaga kalau hari2 fuiyooo,,,,,kayaaaaaa,,,,,aku pun tanya kawan aku tuh dia niaga apa ,,,,kawan aku jawab lah,,,,niaga simen n tiang konkrit umah,,,,oooo ptt la,,,,tapi banyak plak untung tuh sehari tuh ,,,,,,so aku selidik la ngan kawan aku nih sebab dia kenal lagi lama ngan brader baju hijau tuh ,,,,,so bermula alkisahnya ,,,,cerita dari rakan aku ,,,,dulunya nya dia nih belajar x pandai ,,,,mengeja pun masuk kelas peralihan ,,,,hanya setakat spm je ha belajar ,,,,,tak masuk universiti pun ,,,,masa sekolah rendah tak pandai nak membaca n menulis ngan lancar lagi ha ,,,,,selapas spm dia terus bekerja sebagai buruh kontraktor ,,,ikut org buat bangunan n buat rumah,,,,so bermla dari situ lah peralihan titik permulaan karier dia hingga sekarang,,,dahulunya masa dia kerja ,,,dia alwez memastikan kerja yang puas hati , dan mencari networking untuk masa hadapan ,,,,selama beberapa tahun dia kerja ,,,,kemudian start dia membuat sendiri perniagaan menjual simen dan barang2 konkrit seperti tiang bangunan ,,,,pada mulanya memang susah sangat hampir setiap hari dan malam kena jumpa cust n entertain client ,,,maklum la nak dapat business,,,,dan yang bagus nya cara dia berniaga adalah setiap kali customer nak beli barang dia ,,,,bekalan xkan terputus,,,sentiasa ada xkira walupun malam juga tetap di hantar ,,,,,walupun dia sendiri yang terpaksa menghantar barang tersebut ,,,,jadi makin2 lama kelamaan banyak customer beralih kepada dia kerana mudah untuk berurusan dan bekalan sentiasa ada serta service yang terbaik,,,,,,hinggalah ke skang nih ,,,,walupun skang nih bussiness dia dah maju ,,,,still lagi dia wat keja2 nya sendiri seperti mengangkut simen ,,,buat tiang kongkrit sindri,,,,,tapi yang menarik tentangnya ,,,kebanyakan customer yang baru datang n tanya di mana bos,,,,dia xkan mengaku dia boss,,,,,penah sekali harituh tengah dia bawak forklift bawak barang ,,,customer datang hendak membeli barang,,,,jadi customer tuh datang a jumpa dia tanya dimanakah tuan kedai nak jumpa ,,,,dia kata tuan kedai keluar ,,,,ble bincang tentang barang n harga dengan dia je ,,,,,what a humble,,,,mana x nya customer nak cam boss yang mana satu ,,,dia dengan pakai tshirt pagoda yang dah koyak2,,,,seluar lusuh ,,,dah mcm rupa bangla wat keja ha ,,,,,,tapi elok a dia xbongkak,,,,,,,,,,,,,jadi sekarang dia dah menjadi seorang bussinessman yang berjaya ,,,,jarang anak melayu nak jadi mcm nih,,,satu contoh terbaik ,n lupa nak bagitau semua aset dia dibeli dengan cash no hutang RIBA katanya,,,,so aku yang dengar citer rasa agak terhina kerana dengan taraf pendidikan belajar sampai ke universiti pun xble nak tanding ngan org yang x belajar tinggi,,,,,gaji harap mkn bulan je ha,,,,so pengajaran disini walupun org yang kurang pendidikan nih belajar x pandai jangan sangka bodo n jangan sangka kita nih cerdikkk okeh ,,,,kalu kita rasa kita bijak ramai lagi yang lagi2 bijak dari kita,,,,So bagi yang rasa kurang dalam pelajaran jangan rasa down ,,,,,pelajaran bukan lah penentu segala- galanya ,,,,apa yang penting disini adalah pengalaman,,,kehendak kendiri,tidak mudah putus asa dan bijak dalam menilai yang mana baik dan buruk adalah yang paling penting dalam hidup,,,gagal dalam pelajaran tidak bermakna kita akan gagal dalam hidup ,,,,,,so go on with ur life be the best ,,,,,,,sesuatu kejayaan tidak di mulakan dengan apa yang kita mulakan tetapi dengan apa yang di akhiri ,,,insyaALLAH

No comments: