Rerakan

Monday 23 May 2011

Pinjaman atau Loan (part 3) - lulus

Kali nih kita akan bincangkan bagaimana nak wat loan anda yang tidak lulus kepada lulus secara legally bukan secara spelet or illegal. Camna jer nak wat ? ok mari kita tengok....

Mula2

  • kita kena fahami apakah kehendak bank bg meluluskan loan kita ,kebanyakan kita loan x lulus di atas beberapa sebab ,antaranya ialah mempunyai tunggakan pinjaman yang sebelum nih lebih dari 3 bulan  or blacklist.
  • Anda perlulah menyelesaikan tunggakan anda yang terdahulu dari mana bank yang anda tertunggak.
  • menyelesaikan baki kad kredit anda yang sedia ada andai jumlah penggunaan kurang dari 1000 kalu lebih akan di kira sebagai komitmen, iaitu 5 % dari oustanding balance .contoh hutang kad kredit 2000 maka 5% dari itu adalah 100, maka 100 itu telah pun dikra sebagai komitmen anda .
  • pastikan jumlah installment anda tidak melebihi dari 60% dari jumlah pendapatan anda ,contoh andai gaji bulanan anda sebanyak 3000 maka jumlah intsallment yag dibenarkan adalah tidak melebihi 1800.
  • CCRIS  diantara faktor utama mengapa loan di reject,,,,apa fungsi CCRIS itu ,,,,CCRIS nih disediakan oleh bank negara setiap org di malaysia yang pernah mempunyai pinjman akan di simpan rekod nya di bank negara ,di dalam maklumat CCRIS itu mengandungi maklumat jumlah,tempoh,tarikh serta rekod bayaran pinjaman anda,,,,,,kalu sesaper yang nak dapat maklumat nih ble je g ke bank negara n bawak ic tuk dapatkan salinan rekod sendiri ,bagi mengemaskini data. Disini lah rekod pembyaran anda di lihta oleh bank 0 bermakna anda tidak mempunyai tunggakan 2 bermakna anda mempunya tunggakan selama 2 bulan begitulah seterusnya,,,,,.maka pastikan rekod anda di bawah 3 bagi menyenangi loan anda diluluskan.
  • Jikalau anda seorang yang mampu untuk membayar pinjaman tanpa tunggakan ,jangan menyertai program AKPK,bukan kerana nak kondem AKPK,tapi jikalau anda telah menyertai program AKPK anda tidak lagi layak untuk membuat pinjaman di bank kerana AKPK akan menyekat anda dari meminjam .
  • last sekali pastikan berbuat baik kepada org bank supaya apabila loan anda sipi2 je nak lulus ble lulus ,or anda tidak dikenakan total reject dari pihak bank. berbuat baik bukan bermaksud rasuah ok.
Alll the bestttttttt
next artikel will be pasal gerentor or Penjamin

1 comment:

pyejal said...

gud infomation bro..

jgn lupa singgah & folloe blog aku

http://pyejal.blogspot.com